Coverfoto: Jozef van den Berg - Troev of De Verdronken Visser (1983)
Foto: Bert Nienhuis. Met dank aan Theater Instituut Nederland.
Theater Schrift Lucifer # 12 / najaar 2011:
De nummers van Theater Schrift Lucifer kunt u zowel integraal als per artikel downloaden. Ga hiervoor naar de groene regels hieronder. Downloaden en opslaan op uw eigen computer kan via de functie 'opslaan als'. Bij vragen kunt u een e-mail sturen naar: theaterschriftlucifer@gmail.com. Hier kunt u ook -tegen kostprijs- een papieren exemplaar bestellen.
Download hier integraal:
Theater Schrift Lucifer # 12
Download hier per artikel:
Laatste werken, wat vertellen ze ons?
- 12e bericht van de redactie -
De redactie van Theater Schrift Lucifer probeert haar geestdrift een keer per jaar te stroomlijnen met een thematische aanpak. Daarbij roepen we dan de hulp in van een gerenommeerd denker om als gast-hoofdredacteur een zekere rode draad aan te geven; de dramaturgie van het tijdschrift als het ware. Dit jaar bepaalde Rob Riemen, directeur van het Nexus Instituut het thema en liet Lucifer zich inspireren tot een rijk aanbod aan bijdragen. Mede-oprichter van Lucifer en redactielid Cecile Brommer licht toe.
Ruim, een scènefoto
- Tussen angst en hoop -
Fotograaf Joep Lennarts werd sinds 25 februari 2011 vermist en op dodenherdenking teruggevonden bij de Hedelse brug in de armen van de Maas. Joep Lennarts is een mens die vele andere mensen heeft aangeraakt. Zijn scènefoto van Ruim, de voorstelling die Boukje Schweigman maakte in 2004, was zeker niet zijn laatste werk, maar toont wel hoe mistig het gebied kan zijn tussen angst en hoop.
Laatste vragen
- De queeste van het leven door liefde en de dood -
Al jarenlang een wens van de redactie: Rob Riemen, directeur van denktank het Nexus Instituut, uitnodigen voor een bijdrage aan Theater Schrift Lucifer. Rob Riemen bleek zelfs bereid op te treden als gasthoofdredacteur. In die hoedanigheid bedacht hij het onderwerp voor nummer # 12, 'Laatste werken' en schreef hij een doorvoelde inleiding over de zoektocht die het leven is, en over kunst die kennis over leven en dood ontsluit en ons helpt bij die zoektocht.
Onvoltooide levens voortzetten
- Opdat wij oogsten en opnieuw zaaien -
In een gesprek tussen regisseur Peter Sellars en Rob Riemen, directeur van het Nexus Instituut, krijgen we diepgaand inzicht in Sellars' opvattingen over de zin van het (samen)leven. Peter Sellars heeft een uitgesproken visie op de functie van de (laatste) werken van de mens; onze voorvaderen zaaiden, opdat wij oogsten en opnieuw zaaien. Wij zijn op aarde om de erfenis van de overledenen uit te bouwen en een voedingsbodem te scheppen voor het nageslacht. Hoe die verantwoordelijkheid invulling kan krijgen, komt uitgebreid aan bod.
De verloren stem van Woyzeck
- Over Eric De Volder -
Eric De Volder overleed op 28 november 2010, de nacht na de première van zijn stuk Frans Woyzeck dat hijzelf regisseerde. Een symbolische afsluiting van de carrière van deze Vlaamse theatermaker, meent Erwin Jans. Juist in de Woyzeckfiguur laat De Volders artistieke engagement zich treffend samenvatten: het tonen van de gewone man als antiheld, het dagelijkse (over)leven als tragische existentie, het gevecht tegen het noodlot en tegen een ondoorzichtige samenleving.
Sarah Kane
- Remember the light
In de afgelopen twee seizoenen was dramaturg Joris van der Meer betrokken bij twee producties van werken van de Engelse schrijfster Sarah Kane: Blasted (première 13 februari 2010) en 4.48 Psychosis (18 juni 2011). Beide voorstellingen waren een regie van Thibaud Delpeut en gemaakt bij Toneelschuur Producties in Haarlem. Voor Lucifers themanummer over 'laatste werken' schreef Joris van der Meer een essay over de belangrijkste thema's in het werk van Sarah Kane aan de hand van haar laatste toneelstuk 4.48 Psychosis.
Mijn laatste toneelstuk
- Een tekst van Joeri Vos -
Weinig kunstenaars maken hun laatste werk in het besef
dat het hun laatste zal zijn. Bij wijze van experiment vroeg
Theater Schift Lucifer regisseur en toneelauteur Joeri Vos
om een fictief Laatste Werk. Wat ontstaat er wanneer een
jonge hedendaagse schrijver zich voorstelt dat hij zich
nog éénmaal tot zijn publiek kan richten? Vos nam de
uitdaging aan en schreef in precies 24 uur de tekst Mijn
Laatste Toneelstuk.
Er valt niets meer te spelen
- Een gesprek met Jozef van den Berg -
Theatermaker, poppenspeler en acteur Jozef van den
Berg werd in de jaren zeventig en tachtig van de vorige
eeuw bekend met indringende, sprookjesachtige
voorstellingen voor kinderen en volwassenen, waarin hij
met humor maar zonder enige ironie grote levensvragen
aansneed. Hoofdpersonage van deze voorstellingen was
de Jongeman, een zoekende figuur die dicht bij Van den
Berg zelf stond. Gaandeweg raakten zijn werk en zijn
eigen zoektocht meer en meer verweven. Op 14
september 1989 stond hij voor het laatst op de planken.
Getroffen door een sterke spirituele ervaring, bekeerde hij
zich tot de orthodoxe kerk en besloot hij zich terug te
trekken om zijn leven aan God te wijden. Tweeëntwintig
jaar later beschrijft hij op uitnodiging van Theater Schrift
Lucifer aan zijn vriend en geloofsgenoot Johannes van
den Heuvel de ontwikkeling die hij met zijn theaterwerk
doormaakte, tot aan de overtuiging dat hij zijn
uiteindelijke 'voorstelling' niet moest spelen, maar moest
leven.
Beginnen aan het verder doen
- Afscheid nemen en terugblikken, een gesprek met Dirk Pauwels -
8 juni 2011
Een lange maaltijd in kleine porties.
In november 2011 gaat Dirk Pauwels met pensioen. Op zijn initiatief ontstond in 2008 het kunstencentrum Campo, uit de fusie van Victoria en Nieuwpoorttheater in Gent, waarvan hij sindsdien artistiek directeur is. Aangezien Dirk Pauwels ruim veertig jaar in het vak zit en aanzienlijk wat watertjes heeft doorzwommen, grijpt Sarah Vanhee - momenteel als kunstenaar in residentie bij Campo - dit symbolische moment aan voor een uitgebreid gesprek over Dirks artistieke geschiedenis en visie. Het collectieve geheugen van Vlaanderens theatrale geschiedenis is namelijk nogal kort van stuk, en vaak glipt dat wat tussen de bedrijven door uitvoerig wordt besproken, door de vingers van de tijd heen. Campo is vooralsnog Dirks laatste werk, maar de aard van het beestje doet meer verwachten.
Micha Hamel & Requiem voor de
westerse kunstmuziek
- De westerse beschaving is op een
verzadigingspunt aangekomen -
Zijn meest recente compositie is een Requiem voor de
westerse kunstmuziek, maar van cultuurpessimisme wil
hij niet horen. De reden is eenvoudig: componist, dirigent
en dichter Micha Hamel gelooft niet in de eindigheid van
de dingen. Voor hem is elk 'eindpunt' een doorstart naar
een nieuwe fase, de ontdekking van een onbekend en
fascinerend terrein dat meer nieuwsgierigheid oproept
dan vrees. Een gesprek met een open geest die, liever
dan het oude te conserveren, de verandering omarmt.
Zingen als Orpheus
- De aantrekkingskracht van een laatste lied -
Zonder Orpheus' afdaling in de onderwereld zou er geen
westerse muziek, ballet, opera of poëzie bestaan, om
George Steiner te parafraseren. Orpheus is bij uitstek hét
archetype van de kunstenaar in het aanschijn van de
dood - die van zijn beweende vrouw Euridice en
uiteindelijk ook die van hemzelf. Theater Schrift Lucifer
vroeg Klaus Bertisch, dramaturg bij De Nederlandse
Opera, de voetsporen van de mythische zanger te volgen.
Bij een zevental muziektheatrale werken stelt hij niet
alleen de vraag hoe de Orpheusmythe telkens gestalte
krijgt, maar ook steeds welk perspectief er op kunst als
zodanig geboden wordt. Tenslotte duidt Bertisch de
aantrekkingskracht van een laatste kunstwerk, en het
laatste lied van Orpheus in het bijzonder.
Wills testament
- Storm van de ziel -
Grote auteurs, waar Shakespeare toch wel onder
gerekend mag worden, kiezen hun woorden niet
willekeurig, zo betoogt Peter Liefhebber nog maar eens
aan de hand van zijn laatste werk, De Storm. De voormalig
recensent voor De Telegraaf en auteur van De verborgen
Shakespeare helpt de lezer met talrijke bewijzen om in te
zien dat juist de spirituele en thematische rijkdom van
klassiekers deze werken tijdloos en alom bemind maken.
Shakespeare putte, net als veel andere grote kunstenaars
- zoals Peter Sellars elders in dit nummer van Lucifer
betoogt - zijn inspiratie uit de notie van een hogere orde
dan de dagdagelijkse realiteit. De Storm verschaft een
synthese van al die andere gewijde momenten in
Shakespeares oeuvre.
"Hoe inspannend het is om een Boze te zijn"
- Brecht schrijft, schaaft en repeteert aan Leben des
Galilei -
Het is niet de laatste tekst die Brecht creëert, wel zijn
laatste werk: Leben des Galilei, het stuk waaraan hij blijft
schaven en vooral repeteren, wat voor hem een vorm is
van door-schrijven, verbeteren, struikelen en opnieuw
beginnen. Het Galilei-stuk is zijn meest autobiografische
toneeltekst. Anders geformuleerd - het is de toneeltekst
waar brokstukken van zijn biografie in terecht zijn
gekomen. En het is het toneelstuk waarvan hij voorvoelt
dat hij de première ervan niet meer zal bijwonen. "Ich
fange an zu schwitzen, wenn ich daran denke", schrijft hij
op 30 april 1956 aan zijn titelrolvertolker, Ernst Busch. De
eerste opvoering vindt plaats op 15 januari 1957 bij het
Berliner Ensemble. Brecht is dan reeds vijf maanden
dood.
Geen verlangens meer
- Over een zwak moment van Hugo Claus -
Eigenzinnig publicist Christophe van Gerrewey bespreekt
niet het laatste werk van de grote Vlaamse auteur Hugo
Claus, maar kiest juist een onbeduidend, vergeten
toneelstuk, ergens halverwege zijn leven geschreven en
vrijwel gelijktijdig ook uitgegeven als roman, om kritisch
sabotage te plegen op de opvattingen over de schrijver.
Pas als het oeuvre een dergelijke aanval weerstaat, kan er
werkelijk van een grote meester gesproken worden, zo
stelt de auteur. Van Gerrewey laat zien dat een bespreking
van toneeltekst en roman Jessica! een hernieuwde blik
werpt op de bekende werken waarover alles al gezegd
leek te zijn.
Het grote werk
- Een persoonlijke lezing van EEN FAUST -
- Op uitnodiging van Theater Schrift Lucifer en op voordracht van de vertaler zelf, las Willem de Wolf de Nederlandse bewerking van Faust I en Faust II
door Janine Brogt en liet zijn gedachten de vrije loop. Meanderend langs herinneringen, kritische notities en persoonlijke opvattingen, komt hij tot een opmerkelijk voorstel.
EEN FAUST
- de integrale tekst van Faust I en Faust II in
een hedendaagse bewerking -
In een themanummer over laatste werken mag
natuurlijk (een bespreking van) Goethe's Faust niet
ontbreken. Je zou kunnen zeggen dat Faust zowel
zijn eerste als laatste werk is, aangezien Goethe
(1749-1832) van zijn twintigste tot zijn dood aan dit
tweedelige toneelstuk werkte. Elke generatie
verhoudt zich opnieuw tot dit meesterwerk, en
Theater Schrift Lucifer heeft de eer de eigentijdse
visie erop van Janine Brogt te mogen plaatsen. In
haar bewerking, nadrukkelijk bedoeld voor de
planken, onderstreept ze thema's en onderwerpen die
Faust voor een hedendaags publiek toegankelijk
maken. Janine Brogt schreef zelf een toelichting bij
haar bewerking, ook in dit nummer geeft
theatermaker Willem de Wolf een persoonlijk verslag
van zijn leeservaring van Een Faust.
Faust door het Nationale Toneel, foto: Leo van Velzen