Theater Schrift Lucifer # 1 is, om destijds logische redenen, verschenen als:
"Theater Schrift Lucifer # 0".

Cover: scènefoto uit Oom Wanja, Toneelgroep Amsterdam, regie Olivier Provily

Theater Schrift Lucifer # 0 / 2005:

Hierin onder andere: Hana Bobkova over Olivier Provily, Don Duyns over Marijke Schermer, Gustav Ernst over zichzelf, Rezy Schumacher over politiek theater, Cecile Brommer en Daphne Richter over Dood Paard, Berthe Spoelstra over kritiek op Oom Wanja en De Naam en nog meer.

De nummers van Theater Schrift Lucifer kunt u zowel integraal als per artikel downloaden. Ga hiervoor naar de groene regels hieronder. Downloaden en opslaan op uw eigen computer kan via de functie 'opslaan als'. Bij vragen kunt u een e-mail sturen naar: theaterschriftlucifer@gmail.com. Hier kunt u ook -tegen kostprijs- een papieren exemplaar bestellen.

Download hier integraal:
Theater Schrift Lucifer # 0

Download hier per artikel:
Redactioneel # 0
-Bericht van de redactie -


Tsjechov tussen mysterie en alledaagsheid
- over Oom Wanja van Olivier Provily-
Uitgebreide, dramaturgische beschouwing van Provily's debuut in de grote zaal.
door Hana Bobkova


De verwarring van de verwachting
- Over de kritiek op Oom Wanja van Olivier Provily en De Naam van Jacob Derwig -
Over beide voorstellingen verschenen nogal ongenuanceerde recensies. Berthe Spoelstra analyseert de kritieken.
door Berthe Spoelstra


Wat vernieuwend was is nonchalance geworden
- Over Atreus en Thyestes van Dood Paard -
Voor het Financieele Dagblad van 12 maart schreef Cecile Brommer een kritiek op de voorstelling Atreus en Thyestes van Dood Paard die hier in een lange versie te lezen is.
door Cecile Brommer


Bloedig feest van intertheatraliteit
- Over Atreus en Thyestes van Dood Paard -
Kritiek
door Daphne Richter


'Zo zo, dat is interessant'
- over BRODDERS IN ARMS van Marijke Schermer -
Op verzoek van de redactie schreef Don Duyns een leesverslag. Aan de hand van tekstvoorbeelden laat hij zien dat Schermer in haar tekst een stevige kritiek uit op de manier waarop wij leven.
door Don Duyns


Over de gevaarlijkheid van mijn literatuur
- Een wensprogramma -
Weergave van een lezing van Gustav Ernst, gehouden op 5 februari '05 in De Balie, ter afsluiting van het Internationaal Literatuurfestival Amsterdam 'Gevaarlijke literatuur / Writing on the edge'.
door Gustav Ernst
vertaling Tom Kleijn


Bericht uit het veld
- Een gedachte over de vraag waarom er weer theater over politiek wordt gemaakt -
Annet Lekkerkerker - programmeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg en redacteur van De Helling - vroeg Rezy Schumacher een beschouwing te schrijven over politiek theater. Zijn de podiumkunsten op zoek naar relevantie of is het modieus produceren op zoek naar publiek?
door Rezy Schumacher


Dramaturgie; verleden, heden, toekomst
- Een geschiedschrijving en wensgedachte over dramaturgie -
Aan de hand van een literatuurstudie, vragenlijsten, gesprekken met Nederlandse dramaturgen en gedachten over haar eigen toekomst als dramaturg, formuleert Annemarie Wenzel wat dramaturgie was, is en misschien zou moeten zijn. Een informatief en persoonlijk portret.
door Annemarie Wenzel


Een held van niks
- Een gedachte over 'handelen' als maatstaf voor menselijkheid in de toneelliteratuur -
In de moderne tijd is 'handelen' de maatstaf voor menselijkheid, zelfs wanneer de gevolgen contraproductief zijn. In de toneelliteratuur zijn er steeds meer (hoofd)personen die zich niet gedragen volgens het patroon van de klassieke held: de vanzelfsprekendheid van alles-of-niets ligt aan diggelen.
door Ger Groot


Strindbergs Spooksonate
- Een filosofische lezing -
Een methode om grip te krijgen op Strindbergs' 'Spooksonate', is een vergelijking met verhalen van een gelijkaardige symboliek. In 'Spooksonate' komen op deze manier overeenkomsten met het Parsivalverhaal bloot te liggen.
door Laurens Landeweerd


BRODDERS IN ARMS
Integrale weergave van deze dramatekst van Marijke Schermer, die het tevens regisseerde bij haar eigen gezelschap, Alaska.
door Marijke Schermer